söndag 8 november 2015

Vad har jag och Malou von Sivers och gladiatorn Hero gemensamt?

För en tid sedan satt jag och tittade på Malou Efter Tio. Ett pratprogram på TV4, där Malou von Sivers bjuder in olika gäster till sin TV-soffa för att diskutera aktuella ämnen och trender.  I programmet diskuteras DynamicCode's enkla hemtest om muskelegenskaper där både Malou och Hero (Gladiator på Tv4) har gjort testet (Se programmet). Spännande tänkte jag och träningsfreak som jag är så var jag bara tvungen att testa detta jag också!  

Ända sedan jag var liten har träning varit en stor del av liv. Jag stod på skidor första gången när jag var tre år gammal, sprang mitt första millopp när jag var åtta och gick i idrottsklass under högstadiet bara för att nämna en del. Eftersom att just träning alltid har varit en väsentlig del av mig så trodde jag också att jag hade bra koll på hur min kropp fungerar i olika situationer och vilka träningsformer som fungerar och kanske inte fungerar så bra för just mig. I dagsläget så tränar jag ungefär 8-10 gånger i veckan och då kombinerar jag mycket löpträning med styrketräning och en del Yoga. Bara för att ge er alla ett exempel så är långdistans löpning en gren som jag alltid varit väldigt stark i och jag springer ofta runt 10-15 km på en löprunda. För tillfället är mitt mål att genomföra ett Marathon i mitten av Maj i Köpenhamn. Men jag vet också att min styrka på långa distanser medför att jag inte är den snabbaste i klassen på 60 m sprint. Mycket av min träning har därför alltid fokuserat kring uthållighetsträning och inte kring explosivitet.




Så när jag fick höra att DynamicCode AB tagit fram ett självtest som kan testa exakt vad du har för muskelegenskaper så var jag bara tvungen att testa detta! Men OM jag blev förvånad… När jag skrev in min kod på hemsidan får jag alltså upp textraden: 

Testet visar att du har förmåga att producera alfa-aktinin-3

Så vad säger detta mig egentligen? Har jag tränat fel hela mitt liv? 
Jag frågade därför Eva Bäckman Senior Scientist på DynamicCode, om hon kunde hjälpa mig att förklara detta och detta blev hennes förklaring:

"Ditt svar betyder att dina muskler har förmågan att utvecklas snabbt och explosivt vilket kan vara en fördel vid sporter som sprint och kraftidrotter. Vill du utveckla dina musklers förmåga ytterligare är rekommendation snabbhetsträning, intensiv styrketräning och högintensiv intervallträning. Träningen bör vara intensiv med kortare arbetsperioder upp mot 4-5 minuter".

//Eva Bäckman, Senior Scientist, DynamicCode.

Jag funderade ganska mycket på Eva's svar och har bestämt mig för att hädanefter lägga upp min träning på ett lite annorlunda sätt för att testa om jag faktiskt kan optimera träningen ytterligare.  Vad tror ni? Kommer jag kunna bli en sprinter eller är jag förevigt en "seg"-jävel?
Har ni tagit detta test och i så fall hur har det påverkat er träning?

Intressant det där vad ett ynka litet kindskrap kan göra, DNA är då allt bra spännande..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar