söndag 17 januari 2016

Klamydia & Mykoplasma

Som många vet är ett av Dynamic Code's mest populära hemtester deras kombo-test för klamydia och mykoplasma. Men trots att det är många som använder testet så ville jag kolla runt lite vad folk har för kunskap om klamydia och mykoplasma och om folk har förstått hur viktigt det faktiskt är att testa sig regelbundet mot denna sjukdom om man inte har en fast partner. 

Jag tog därför hjälp av en av mina bästa vänner och ställde lite frågor till honom för att få mig en bättre bild av det hela! 


Här kommer svaren och frågorna som jag ställde: 


- Vet du vad klamydia och mykoplasma är för sjukdomar? 


SVAR: Som jag förstått det är Klamydia en könssjukdom som orsakas av en bakterie men jag är inte så insatt i vad mykoplasma är. 


- Varför är det viktigt att testa sig mot dessa sjukdomar?


SVAR: Jag tror att den viktigaste anledningen att testa sig är för att man kan bli steril om man går och bär på sjukdomen för lång tid. Sen går den ju även under smittoskydds-lagen och man måste därför testa sig. 


- Skulle du kunna tänka dig att använda dig av ett hemtest för att testa dig? 


SVAR: Ja absolut!


- Vad ser du som de största fördelarna med detta? 


SVAR: Eftersom att det är en väldigt privat angelägenhet så är det väldigt skönt att kunna göra det själv hemma i en trygg miljö. Dessutom är det riktigt bra att man kan få ett så snabbt svar, det är ju ingenting som man vill gå runt och vänta på svar på i 1-2 veckor. 


- Ser du några nackdelar? 


SVAR: Den största nackdelen är att man kanske gör fel när testet utförs.


- Om du skulle testa dig positiv skulle du använda dig av e-recept? 


SVAR: Jag är dåligt uppdaterad på vad e-recept är för något och hur det fungerar men skulle absolut kunna använda mig av det om jag vet att det fungerar. 



Baserat på dessa svaren tänkte jag därför ta tillfället i akt och berätta lite mer om klamydia och mykoplasma, varför man bör testa sig och hur Dynamic Code's hemtest fungerar så bra! 


Klamydia är den vanligast könssjukdomen i Sverige och är ganska välkänd medan mykoplasma är nästan lika vanlig men nästan helt okänd. Detta är ett stort problem idag för att både dessa sjukdomar orsakas av en bakterie och både män och kvinnor kan smittas vid oskyddat sex. I många fall får man inga symptom alls och man märker inte av att man har sjukdomen. Eftersom att det krävs antibiotika för att bli botad är det väldigt viktigt att testa sig för båda dessa sjukdomar. För om man inte behandlar sig kan detta få väldigt obehagliga konsekvenser och då inte bara att man kan smitta andra! En obehandlad infektion hos kvinnor kan leda till äggledarinfektion som i sin tur kan leda till nedsatt fertilitet eller sterilitet. Män kan drabbas av bitestikelinflammation, prostatainflammation, urinledarinflammation och nedsatt fertilitet.  


Om du idag vill testa dig måste du själv kontakta sjukvården och boka en tid för test och behandling, t ex hos vårdcentral, ungdomsmottagning eller STD-mottagning. Du får då svar efter ca 2 veckor. En helt klart snabbare och bättre alternativ är att välja Dynamic Code's säkra hemtest där du kan få svar inom endast 2 dagar!! Du kan köpa Dynamic Codes kombotest på DynamicHealthCare.se. Skulle du testa dig positivt och inte har möjlighet att gå till vårdcentralen kan du via DynamicHealthCare även klicka dig vidare till deras samarbetspartner KRY.se, en digital vårdcentral på nätet. Du kan då inom 4 timmar efter att du hämtat ditt provsvar boka en tid med en läkare som hjälper dig vidare med behandling. 


Jag hoppas detta var till lite hjälp i denna djungel av klamydia, antibiotika och smittskyddlagar, för jag menar ibland så behövs ju den där lilla räddaren i nöden! 


Ha en fin kväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar