tisdag 5 januari 2016

New Year, New Me?

GOTT NYTT ÅR!

Äntligen så blev det 2016!
Jag hoppas att alla ni precis som jag har njutit av lite julledigt och myst med nära och kära.
Det är alltid en speciell känsla som speglar de första dagarna av det nya året. Man tänker ofta tillbaka på året som gått. Man minns saker som man är nöjd med och saker som man är mindre nöjd med. Oavsett vad summan av kardemumman blir av dina reflektioner tycker jag alltid att man landar i att detta är året då jag ska lyckas med alla dessa saker som jag lovade mig själv under 2015!

Jag vet inte hur det ser ut för er men jag brukar alltid vilja ha ett nyårslöfte men jag tycker alltid det är svårt att kunna formulera ett löfte som är mätbart. Det är ju lätt att slänga sig med löften av lite vagare karaktär som: "Jag ska bli hälsosam"; "Jag ska träna varje dag" och "Jag ska vara snäll mot alla  min omgivning". Problemet med dessa löften, har jag märkt, är att ju lättare de är att formulera desto svårare är de att hålla...
Att bli hälsosam är ju ett kanon bra mål men det är snarare en vision än det är ett realistiskt mål.

För att man ska klara att gå ner de där extra kilona som man så länge har kämpat med har Dynamic Code tagit fram ett test för "anlag för övervikt" som kan hjälpa dig i din viktnedgång. Testet handlar om fettintag och träning samt fettintag och BMI (Testet hittar du här). Med detta test kan du testa dina gener för att se om du har anlag för övervikt, höga blodfetter samt hur ditt BMI påverkas av olika sorters fetter. Det ger dig information om du genom fysisk aktivitet och träning kan motverka övervikt och det ger dig svar och vägledning i hur du kan påverka ditt BMI och dina blodfetter positivt genom att förändra kosten och din fysiska aktivitet.

Jag har gjort testet och fick som resultat att jag har anlag för övervikt. Vad detta innebär är att man ska äta mindre fett och framför allt fleromättade fetter. Det innebär även att man med hjälp av fysisk träning kan motverka övervikten - man måste med andra ord träna för att inte gå upp vikt om man har den genen.

Med mitt testsvar i bagaget tycker jag ändå att det är svårt att veta vad man ska stoppa i sig för att kroppen ska bli glad på samma gång som själen. Jag började därför surfa runt en hel del på internet för att få lite hjälp på bra recept och inspiration på mat som innehåller mindre mängd fett och framförallt fleromättade fetter. Livsmedel som är rika på fleromättade fetter är t.ex. fet fisk som makrill, sill och sardiner, vissa alger, olivolja och matfetter gjorda på rapsolja, valnötter och avokado.

Det finns mängder av bra bloggar på internet och bra recept men jag själv fastnade framförallt för en kokbok som jag varmt kan rekommendera! Green Kitchen Stories heter den och är en är en riktigt bra kokbok med mängder av bra vegetariska och hälsosamma alternativ!



Här kommer några av mina favoriter

Persiko- och Portobelloburgare 





Ingredienser

6 st  
6 st  
6 st  
100 gram  
5 st  
5 st  
1 knippa(en)  

Marinad
0,5 dl  
2 st  
1 msk  

2 st  

Guacamole
4 st  
3 st  
1 knippa(en)  
1 st  
0,5 st  
2 msk  




Tillagning

Torka svamphattarna försiktigt med hushållspapper eller en handduk. Ta lite vatten på om det behövs. Skär av fötterna och släng dem. Klappa svamparna torra. Dela persikorna och kärna ur dem.

Gör guacamolen så här: Hacka avokado, tomat och persilja grovt. Lägg allt i en liten skål tillsammans med pressad vitlök, pressa citronsaft över och mosa allt med en gaffel. Allt ska blandas men röran ska ha kvar lite bitar. Ställ undan så länge.

Gör nu marinaden: Häll olivoljan i en liten skål. Tillsätt hackad rosmarin, timjan, vitlök, färskpressad citronsaft och rör om. Salta och peppra efter tycke och smak. Använd den andra rosmarinkvisten för att pensla svamparna och persikorna med marinaden.

Hetta upp en grillpanna och grilla svampar och persikor i 3–4 minuter på varje sida på hög värme. Man kan även lägga dem på grillen. Pensla på mer marinad med rosmarinkvisten under grillningen.

Dela hamburgerbröden och rosta dem lätt. Lägg sedan en stor klick guacamole på underdelen, tillsätt ärtskott, tomatskivor, salladslök, timjan, en svamp och två persikohalvor. Lägg på överdelen och stick i ett grillspett så att burgaren hålls ihop



Quinoa & morortsbiffar med örtkräm  



Ingredienser
2 dl okokt röd quinoa (eller 4 dl kokt)
2 dl mandelmjöl
4 ägg
200 g fetaost
2 st morötter
salt & peppar

Tillbehör:
12 stora skålformade salladsblad (vitkål funkar också)
coctailtomater, skurna i klyftor
krasse
2 dl yoghurt
Torrostade kärnor
Grön örtkräm (se i beskrivning av receptet)

Tillagning
Quinoabiffar är väldigt enkla att göra om man har lite kokt quinoa över i kylskåpet. Det enda du gör är att mixa ner alla ingredienser och forma till biffar. Dessa steks sedan i stekpannan. De får smak av fetaost och rivna morötter och kan serveras varma eller kalla till en sallad, i ett hamburgerbröd eller som här, i salladsblad tillsammans med tomater, krasse, en klick yogurt, knapriga torrostade kärnor och en klick örtkräm. Sedan äts dem med händerna, precis som tacos och falafel, och är ett grönare alternativ på fredagskvällen.

Grön örtkräm: 
Dela avokadon, ta bort kärnan och skopa ut köttet med en sked. Lägg det i en mixer tillsammans med alla andra ingredienserna. Kör på hög hastighet tills allting är krämigt och mixat.



Super enkel broccolisallad




2 st färska broccolihuvuden
1 st liten rödlök
kärnorna från 1 granatäpple
1,5 dl rostade solrosfrön
2,5 dl naturell yoghurt
ca 1 msk flytande honung
1/2 tsk havssalt
nymald svartpeppar

Skär broccolin i mindre bitar, skär rödlöken i tunna skivor och blanda ner granatäpplekärnor och solrosfrön. Tillsätt yoghurt och honung. Salta och peppra.



Hoppas det smakar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar