måndag 25 januari 2016

Så vare snart “Vabbruari” igen..

The month of the year är snart här igen. Månaden som varje år präglas av snö, slask, sjukdom och lack of motivation.. 

Det är ju ingen hemlighet direkt att februari är månaden då många av oss, vuxna som barn blir sjuka, och den kallas inte VABB-Månaden för inget. Jag pratar såklart om vinterkräksjukan som sprids som en löpeld på dagis och arbetsplatser. 

Peppar, peppar, så har jag ännu inte drabbats av detta virus men jag vet också att det endast krävs att en person på jobbet ska drabbas för att jag också ska åka dit..

Eftersom att alternativen är att flytta till mars eller sätta sig i karantän i en månads tid, som inte känns för aktuellt, så tänkte jag att jag skulle ta ett självtest för att se om jag har anlag för att få vinterkräksjukan eller inte. 

Sjukdomen orsakas av ett norovirus och med detta enkla hemtest får man besked om man skyddade mot de vanligaste typen av detta virus. 20 % av den svenska befolkningen har nämligen ett ärtlift betingat skydd mot att smittas och är jag/du skyddad mot detta virus så kan vi ju sluta oroa oss för att drabbas av detta lilla smakprov från helvetet.. 

Testet är super enkelt och det enda man gör är ett kindgnuggsprov som sedan skickas in till labbet och så har du svar inom 5 dagar! Det är helt perfekt för att se vem av er som ska vara hemma med sjuka barn, hur du ska ställa dig inför om du ska vaccinera dig eller inte och om du ligger i riskzonen för att drabbas av kompilationer i samband med sjukdomen. Detta är också ett extremt bra alternativ för arbetsgivare att erbjuda sina anställda att testa sig gratis för att kunna planera personal resurser bättre. 



Så nu är det bara att kila i väg till närmsta apotek eller gå in på länken och klicka hem ett test! 

Nu håller vi tummarna för att vi alla slipper denna “unpleasant surprise”! 

Ha en fin dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar