måndag 15 februari 2016

Att träffa sin läkare online, HISS eller DISS?


Dynamic Code samarbetar med den digitala vårdcentralen KRY som gör det möjligt för kunder att få hjälp hela vägen från testsvar till behandling (e-recept). Detta gäller för alla som testar sig positivt för klamydia, mykoplasma eller bakteriell vaginos och kan då börja sin behandling inom 2-4 arbetsdagar. Det är när du går in på hemsidan och hämtar ditt testsvar och analysnummer som du kan klicka dig vidare till en läkare som kan skriva ut e-recept till dig helt digitalt via din dator, smartphone eller läsplatta på de tider som passar dig.





I teorin låter idén grymt bra men hur fungerar detta i praktiken?
Att sitta och blu undersökt "digitalt" är detta verkligen möjligt?

Jag var tvungen att testa och här kommer därför en liten summering av mitt möte med en läkare på KRY.

Jag satte mig framför datorn för att boka en tid med en läkare. Efter att ha loggat in med personnummer och mobil bank-id och bokat en tid får jag upp en vy där jag ombeds förbereda mig för besöket.
"Se till att du är ordentligt klädd inför ett fysiskt läkarbesök" står det bland annat
Fysiskt tänker jag och kollar ner på dagens outfit. Skjorta och jeans för anses som anständigt nog tänker jag!

Jag testar snabbt webcam och ljud när jag plötsligt hör:

"Hej! Hör du mig?" och en läkare dyker upp på skärmen. 

Formatet är precis som ett Skype-samtal då jag ser både läkaren och en mindre bild av mig själv nere i högra hörnet.



Samtalet inleds med lite småprat men sedan frågar han mig om mina bekymmer och jag får berätta varför jag har kontaktat dem. I detta fall har de ett "fejkat" analysprov som underlag för mötet och ställer därför bara några kontrollfrågor. 5 min senare har jag ett e-recept utskrivet i mitt namn som jag kan hämta ut på apoteket.

Efter att samtalet kommer en skärm upp där jag kan sätta betyg på läkarbesöket på en skala 1-5.
Easy choice tänker jag och klickar bestämt i en femma!
Bokat tid, träffat en läkare och fått recept inom loppet av 10 min, det är fan service det!
Hela processen kostar endast 300 kronor men time is money så betalar mer än gärna denna nätta summa för sån kanonservice!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar