onsdag 10 februari 2016

Stoppa suget!

Som jag tidigare nämnt i bloggen har jag använt mig av Dynamic Code's hemtest för övervikt och fått ett positivt svar. Baserat på detta har jag bestämt mig för att försöka äta relativt nyttigt och anpassa kosten så att den innehåller rätt typ av fetter. Men bara för att jag tagit detta beslut så betyder inte det att jag aldrig drabbas av ett och annat svagt ögonblick när suget efter sötsaker bara tar över. Ibland så vill man bara kasta in handduken, köpa sig en godispåse och mysa ner sig framför en go film. Eller så vill man kanske bara unna sig något lite extra sådär en tisdagkväll för att fira att man varit så sjukt grym på jobbet. Visst kan man stoppa i sig morötter i det oändliga men det skulle då bli allt för tråkigt om man aldrig fick "unna" sig det där lilla extra. 
LUGN, detta händer alla och det behöver inte betyda att du måste trycka i dig en massa onyttigheter så du känner att hela din "nyttiga" vecka är förstörd. Jag tänkte därför dela med mig av ett riktigt bra recept på Nöt, Quinoa och Choklad bars som både är super goda och relativt nyttiga för de dagar när du bara vill ha lite gott snacks! 

Det blir ungefär 18 bars 
Ingredienser: 
- 2 tsk kokos olja  
- 10 färska dadlar 
- 250 g nötsmör 
- 1 tsk ingefära 
- 80 g pumpafrön 
- 80 g kokt quinoa 
- en näve hackade mandlar 
- en nypa havssalt
- 100 g mörk choklad 
- 1/3 kopp kokos  

Gör såhär: 
Smält kokosoljan i en mellanstor kastrull på låg värme. Mosa dadlarna med en gaffel ochhäll i dem i oljan tillsammans med nötsmöret och ingefäran. Rör om tills allting är blandat till en smet och koka i några få minuter på låg värme. Ta sedan bort kastrullen från värmen. Tillsätt pumpafrön, quinoa och hakade mandlar. Smaka av med salt (efter smak). 
Lägg smeten i en 15*20 cm stor form med bakplåtspapper och använd handflatan till att platta ut den till en jämn rektangel ungefär 2 cm tjock. Ställ in formen i kylen medan du smälter chokladen i ett vattenbad. Häll sedan den smälta chokladen över smeten och jämna ut den. Strö sedan kokosflingorna över och ställ tillbaka den i kylen till kakan har stelnat. Du kan förvara barsen i kylen och de är godast att äta när de är lite svala. 
ENJOY :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar